Toonkunst Zutphen en omgeving bestaat 145 jaar

Zutphen – Eind december bestaat Toonkunst Zutphen en omgeving 145 jaar en is daarmee een van de langst bestaande koren in Nederland. Ter ere van dit jubileum is er een speciaal kerstconcert georganiseerd in de Hanzehof. Toonkunst Zutphen zingt namelijk de mooiste cantates (de nummers 1, 2, 3 en 6) van het vermaarde Weihnachts oratorium van Johann Sebastian Bach in de voor het koor gebruikelijke hoge kwaliteit op zondag 15 december 2019 van 14.30 – 16.30 uur in de Buitensociëteit van de Hanzehof in Zutphen. Na afloop is er een feestelijke nazit voor uitvoerenden én publiek in de Hanzehof.

Naast de koorleden zingen er ook solisten mee met het Weihnachts oratorium: sopraan Maartje Rammeloo, mezzo Ruth Willemse, tenor Jeroen de Vaal en bas-bariton Pieter Hendriks, het Ensemble Conservatoire is het begeleidingsorkest onder leiding van dirigent Hans Lamers.

Toonkunst Zutphen is een gemengd oratoriumkoor, opgericht in 1874 onder de paraplu van de Nederlandse Maatschappij ter bevordering van de Toonkunst. Het koor staat onder leiding van dirigent Hans Lamers. Met veel inzet, enthousiasme en plezier bestuderen en repeteren ze oude meesterwerken en modernere stukken. Het hoogtepunt van deze repetities is de uitvoering ervan voor publiek. De koorleden hopen dan ook dat velen komen luisteren naar dit speciale jubileumconcert.

Het koor telt momenteel ongeveer 90 leden en is daardoor in staat grote werken uit te voeren zoals de Matthäus Passion van Bach, het Requiem van Mozart en werken van onder meer Händel, Puccini, Fauré en Mendelssohn. De concerten vinden veelal plaats in de Buitensociëteit van de Hanzehof. In deze zaal, landelijk bekend om zijn bijzonder mooie akoestiek, hebben ze al diverse concerten succesvol mogen uitvoeren. Daarnaast treedt Toonkunst ook op in de St. Walburgiskerk in Zutphen.

Weihnachts oratorium

Voor de periode van Kerst 1734 tot en met Driekoningen 1735 schreef Bach een zestal werken, soms aangeduid als cantates, die inhoudelijk verbonden zijn: ze vertellen over de geboorte en de eerste levensdagen van Jezus Christus.

De teksten zijn ontleend aan het Evangelie volgens Lucas en het Evangelie volgens Mattheüs en waarschijnlijk geschreven door librettist Picander (pseudoniem van Christian Friedrich Henrici). Vanaf 1723 was Bach cantor van de Thomasschule in Leipzig, waarbij hij de verantwoordelijkheid droeg voor de muziek in de vier belangrijkste kerken aldaar. In zes delen vertelt hij van de gebeurtenissen rond Jezus’ geboorte tot en met de komst van de wijzen uit het oosten. Omdat men in Bachs tijd het Kerstfeest over drie dagen uitsmeerde, werden de eerste drie delen op de corresponderende Kerstdagen uitgevoerd.

Deze vormen in het Weihnachtsoratorium dan ook een symmetrisch geordende eenheid. In het eerste deel wordt onder trompetgeschal en paukgeroffel de geboorte van Jezus aangekondigd. Het tweede deel richt de blik op de herders in het veld. De pastorale sfeer schildert Bach in de prachtige Sinfonia met de karakteristieke klank van oboe d’amore en oboe da caccia. De serene rust wordt plotseling onderbroken met de komst van de engelen, die de blijde boodschap van Jezus’ geboorte aan de herders melden (Ehre sei Gott in der Höhe). In de derde cantate gaan de herders op weg en vinden het kind in de kribbe. De trompetten en pauken uit het eerste deel klinken opnieuw, waarmee het feitelijke geboortefeest wordt afgesloten. Deel 6 behandelt de komst van de drie mysterieuze wijzen uit het oosten. Epifanie (6 januari) is het oudste Kerstfeest. Dit feest heeft altijd zijn betekenis gehouden, ook toen de populariteit van het Kerstfeest op 25 december toenam. Het is daarom onlosmakelijk verbonden met en een feestelijke afsluiting van de viering van deze blijde gebeurtenis in de donkerste dagen van het jaar.

Over de uitvoerenden

Hans Lamers, dirigent, is sinds 1997 als dirigent verbonden aan het Toonkunstkoor en sinds 2004 ook aan het Toonkunst Pluskoor. Hans studeerde orkest en koordirectie (einddiploma UM) aan het Stedelijk Conservatorium te Arnhem. Naast dirigent van de Toonkunstkoren is hij ook vaste dirigent van het Gelders Opera en Operette Gezelschap (GOOG) en als dirigent werkzaam bij de “Osse Opera Vereniging”. Verder wordt hij regelmatig uitgenodigd als gastdirigent, cursusleider of jurylid.

Sopraan Maartje Rammeloo behaalde cum laude haar master aan het Fontys Conservatorium in Tilburg waar ze zich specialiseerde in klassiek muziektheater. Ze kreeg les van onder anderen Jard van Nes, Montserrat Caballé, Elly Ameling en wordt op dit moment gecoacht door Ira Siff en Peter Nilsson. Rammeloo was prijswinnaar tijdens de Hans Gabor Belvedère Competition en stond in de finale van het Montserrat Caballé Concours in Zaragoza en de Wilhelm Stenhammer Competitie in Zweden.

Mezzo Ruth Willemse studeerde aan het conservatorium van Amsterdam en studeerde in juni 2013 af aan het Prins Claus Conservatorium. Als zangeres met een sterk en gemakkelijk hoog register verhuist ze momenteel naar de hogere mezzo Fach in het Franse, Duitse en Italiaanse repertoire. Ruth Willemse geeft regelmatig liedrecitals in concertzalen in binnen- en buitenland en festivals zoals het Amsterdam Grachtenfestival.

Jeroen de Vaal studeerde aan het conservatorium in Utrecht bij Eugénie Ditewig en volgde daar de operaklas bij Monique Wagemakers en Jan Slothouwer. Na zijn studie volgde Jeroen de Vaal lessen bij Eric Tappy in Lausanne en bij Marcel Reijans. Hij werkte in operahuizen als De Nederlandse Opera, Opera Zuid, De Vlaamse Opera, De Munt, Opéra National de Lyon, Opéra national du Rhin, Le Grand Théâtre de Luxembourg, de Wiener Kammeroper en Theater an der Wien.

Bas-bariton Pieter Hendriks studeerde bij Herman Woltman en Wout Oosterkamp aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In 1997 was hij prijswinnaar van de Erna Spoorenberg Vocalisten Presentatie voor oratorium. Het concertrepertoire van Pieter Hendriks geeft blijk van zijn grote veelzijdigheid. Hij zong de grote oratoria van Bach, Beethoven, Händel, Haydn, Mozart, Mendelssohn en Rossini. Hij werkte met bekende ensembles als het Orkest van de Achttiende Eeuw, Residentie Orkest, Radio Kamer Filharmonie en Koninklijk Concertgebouworkest.

Het Ensemble Conservatoire is een begeleidingsorkest dat bestaat uit een vaste kern van enthousiaste, professionele musici. Dit begeleidingsorkest is gespecialiseerd in het begeleiden van koren en solisten en heeft in Nederland een goede naam verworven voor wat betreft betrouwbaar en hoogstaand orkestspel van barok- en romantische muziek. Het orkest streeft naar een zo authentiek mogelijke klankbenadering wat betreft de uitvoeringspraktijk.

Informatie en kaartverkoop

Kaarten normaal € 25,- en CJP € 15

Kaartverkoop via de Hanzehof, Boek en Buro vd Brink en The Read Shop Warnsveld of bij koorleden.