Bruna en Audax Groep bundelen krachten

Bruna en Audax Groep zijn voornemens om in 2020 de krachten te bundelen. Daarover hebben Shared Stories Group – 100% eigenaar van Bruna – en Audax overeenstemming bereikt. Bruna heeft in Nederland momenteel 273 vestigingen, voornamelijk franchisewinkels. Op het hoofdkantoor werken zo’n 85 mensen. Door het voorgenomen samengaan krijgt de combinatie van beide organisaties – straks verenigd in Audax Groep – een omzet van €350 miljoen euro, 1.700 medewerkers en een retailnetwerk van zo’n 1.300 eigen winkels, franchisenemers en aangesloten ondernemers. Bruna blijft onder de eigen naam actief op de Nederlandse markt. De transactie is onder andere onderworpen aan de goedkeuring van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en wordt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2020 afgerond. Partijen maken geen financiële details bekend.

Audax Groep – zakelijk platform voor logistieke retail – richt zich op het creëren, vermarkten, verspreiden en verkopen van printmedia en andere producten en diensten. Onder de vlag van Audax zijn onder andere de (franchise)labels AKO, The Read Shop, Marskramer, Plantage en Toys2Play actief. Bruna wordt een leidend merk onder de vlag van Audax Groep. Beide partijen verwachten door schaalvoordelen, een grotere inkoopkracht en gecombineerde knowhow sterker en efficiënter in de markt te opereren. Het samengaan zorgt voor optimalisatie en kwalitatieve versterking van het gecombineerde retailnetwerk in steden, dorpen en high traffic locaties zoals stations en vliegvelden.

Stefan Hutten, CEO van Bruna: “De retailformule van Bruna past naadloos binnen het portfolio van het nieuwe Audax en kan zich door de ketenkracht van Audax verder ontwikkelen. Daarnaast leveren onze mensen met hun specifieke expertise bijvoorbeeld op het gebied van e-commerce een waardevolle bijdrage aan de gecombineerde organisatie.”

Casper de Nooijer, CEO van Audax: “Met deze krachtenbundeling werken wij verder aan de toekomstbestendigheid van zowel Bruna als de Audax-organisatie. Het combineren van inkoopkracht, logistieke voordelen en het samenbrengen van talentvolle mensen levert grote voordelen op. Bruna is een iconisch merk en gaat binnen Audax Groep een prominente rol vervullen in de verdere uitvoering van onze strategie als logistieke retailer.”

Over Audax Groep B.V.

Audax is voor de producent van alledaagse artikelen – van huishoudproducten tot tijdschriften – de slimme snelweg naar de consument. Via verkooppunten, distributiepunten én media. Audax helpt fabrikanten, groothandels en importeurs van alledaagse artikelen. Met research, logistiek en distributie. Audax weet waar in Nederland en België een product de grootste kans van slagen heeft, zowel fysiek als online. Audax levert bijna dagelijks aan zo’n 1.000 eigen winkels en 4.500 andere retailers, en zeer frequent aan 3.000 buurt- en distributiepunten, waaronder AKO, The Read Shop, Marskramer, Plantage, Toys2Play, Schiphol, treinstations en de boekenwinkels van de Bijenkorf. En ook via de post weet Audax de consument te bereiken.

Audax heeft een eigen mediaportfolio, zowel on- als offline, goed voor ruim 3 miljoen lezers in Nederland en België. De mediatitels, waaronder Weekend, Vriendin en Santé, zijn voor de producent van alledaagse artikelen ideale podia om de gemaksproducten bij de doelgroep onder de aandacht te brengen. Door deze sandwichformule brengt Audax – met zo’n 700 fte, werkzaam in de hele keten – voor zijn zakelijke klanten alle voorwaarden om goed zaken te kunnen doen bij elkaar.

Over Bruna B.V.

Bruna B.V. is een 100% dochtermaatschappij van Shared Stories Group B.V. Onder het merk Bruna worden eigen winkels, franchise winkels en het online platform Bruna.nl geëxploiteerd. De consument kan bij Bruna 273 winkels terecht voor boeken, tijdschriften, wenskaarten, papier- en schrijfwaren, cadeauartikelen en service-artikelen.